Grając w Biznes: Podbij Świat Strategią Gamifikacji

Behawioryzm vs. psychologia pozytywna!

Autor: Wojciech Ozimek | 2023-06-13 13:30:00
Dzisiejszy artykuł jest o indywidualizmie. Behawioryzm vs. psychologia pozytywna!

Zacznijmy od sporu o behawioryzm (B.F. Skinner) i psychologię pozytywną (M. Seligman).

  1. Behawioryzm to wzmacnianie pozytywnych zachowań za pomocą nagród lub osłabianie negatywnych za pomocą kar. Niedawno pisałem o uczeniu maszynowym i poprzez wzmacnianie. Podobne mechanizmy działają w przypadku żywych istot. Są one ewolucyjne, bardzo prymitywne i wpływają na nasze zachowania. Nazywa się to warunkowaniem operacyjnym i w ten sposób możemy wytrenować gołębia do gry w ping-ponga (prawdziwa historia)

  2. Psychologowie pozytywni krytykują behawioryzm za brak zwracania uwagi na subiektywne doświadczenia, różnice indywidualne i pozytywne zmiany zachowań. Jednym z najbardziej znanych krytyków jest M. Seligman, który twierdził, że behawioryzm ignoruje procesy poznawcze, takie jak myśli, emocje i motywacje.

Seligman krytykował również behawioryzm za jego ograniczone spojrzenie na patologie i dysfunkcje. Behawioryści mieli tendencję do badania nieprawidłowych zachowań, a ich metody skupiały się na redukcji lub eliminacji tych negatywnych. Seligman uważał, że takie podejście jest zbyt ograniczone i że psychologia powinna skupić się również na promowaniu pozytywnych zachowań oraz zwiększaniu dobrostanu.

Jak możemy połączyć behawioryzm z psychologią pozytywną Seligmana? (na przykład - aby stworzyć system zarządzania wydajnością/motywacją w miejscu pracy)

W One2tribe uważamy, że odpowiedzią jest mix sztucznej inteligencji i gamifikacji (to także wpływ społeczny).

  1. AI może zapewnić personalizację, motywację i dobre samopoczucie,
  2. Gamifikacja może skupić się na wzmocnieniach (behawioryzm), celach i nagrodach.

Resztę historii można znaleźć tutaj: How AI and gamification can build a bridge between behaviorism and positive psychology?